Υπερτουρισμός
Έννοια
Πριν από την εμφάνιση του Covid19, μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που είχαν παρουσιαστεί σε σχέση με τον τουρισμό, ήταν η ραγδαία ανάπτυξη του Υπερτουρισμού σε ορισμένους προορισμούς
Όπως και το όνομα του υπονοεί, Υπερτουρισμός υπάρχει όταν σε έναν προορισμό έχουμε υπερβολικό αριθμό τουριστών. Η μαζική αυτή επισκεψιμότητα ενός προορισμού, δημιουργεί προβλήματα στους ντόπιους, αλλά και στους επισκέπτες
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού (UNWTO) αναφέρει ότι «ο Υπερτουρισμός αποτελεί επίδραση του τουρισμού σε έναν προορισμό ή σε κάποια μέρη του, μια επίδραση που επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την ποιότητα ζωής των πολιτών,επηρεζοντας επίσης την ποιότητα ή και την ποιότητα των εμπειριών των επισκεπτών με αρνητικό τρόπο»
Overtourism is "the impact of tourism on a destination, or parts thereof, that excessively influences perceived quality of life of citizens and/or quality of visitor experiences in a negative way". (UNWTO)
Οι αιτίες για την ανάπτυξη του Υπερτουρισμού σε κάποιους προορισμούς είναι πολλές, με σημαντικότερη ίσως την ραγδαία ανάπτυξη των αεροπορικών εταιριών χαμηλού κόστους τα τελευταία χρόνια, γεγονός που έκανε το ταξίδι προσιτό στον καθένα
Επίσης η αύξηση του πληθυσμού της γης, την οποία βιώνουμε τις τελευταίες δεκαετίες, έχει συμβάλει στο πρόβλημα
Η ανάπτυξη της κρουαζιέρας είχε σαν αποτέλεσμα την πολύ μεγάλη επισκεψιμότητα σε προορισμούς και μνημεία σε όλο τον κόσμο
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αύξησαν την ευκολία με την οποία μπορεί ξαφνικά ένας προορισμός να γίνει εξαιρετικά δημοφιλής μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα
Έτσι λοιπόν, μια συστηματική προώθηση ενός προορισμού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να αυξήσει υπερβολικά τη δημοφιλία του, συνεπώς και την επισκεψιμότητα του
Αύξηση των χώρων φιλοξενίας των τουριστών.
Την τελευταία δεκαετία οι χώροι φιλοξενίας των τουριστών (ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα διαμερίσματα κλπ) έχουν αυξηθεί ραγδαία
Που είναι το πρόβλημα
Το μεγάλο ζήτημα με τον Υπερτουρισμό, είναι ότι οι περισσότεροι πολύ δημοφιλείς προορισμοί, φιλοξενούσαν πολύ περισσότερους επισκέπτες από όσους μπορούσαν να αντέξουν, κι αυτό δημιουργούσε μια σωρεία προβλημάτων τόσο για τις τοπικές κοινωνίες όσο και για τους τουρίστες τους ίδιους
Φυσικά, με την έναρξη της παγκόσμιας κρίσης του Covid19, οι περισσότεροι προορισμοί άρχισαν αν αντιμετωπίζουν το ακριβώς αντίθετο πρόβλημα. Ακόμα και στους προορισμούς στους οποίους ήταν ήδη υπαρκτό το πρόβλημα του Υπερτουρισμού, σήμερα έχουμε πολύ μειωμένη επισκεψιμότητα.
Όμως δεν πρέπει να γελιόμαστε. Ο Υπερτουρισμός θα επανεμφανιστεί και πάλι μόλις ο κόσμος μας ξεπεράσει την παγκόσμια κρίση του Covid19. Γι’ αυτό και θα πρέπει από σήμερα να ασχοληθούμε με το ζήτημα αυτό, ώστε να είμαστε έτοιμοι να τον αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά μόλις επανεμφανιστεί. Η αντιμετώπιση του Υπερτουρισμού δεν θα πραγματοποιηθεί με ευχολόγια, αλλά με μεθοδευμένες κινήσεις και δράσεις. Ο Βιώσιμος Τουρισμός και οι αρχές του, μπορούν να μας βοηθήσουν ώστε να μην κάνουμε πάλι τα ίδια λάθη. Τώρα είναι η κατάλληλη εποχή να εργαστούμε προς αυτή την κατεύθυνση!
Και μην ξεχνάτε: Ο βιώσιμος Τουρισμός αποτελεί δικαίωμα και υποχρέωση. Εφαρμόστε τις αρχές του όπου και όσο περισσότερο μπορείτε!
Από τη Μαρία Αθανασοπούλου, founder of the tourism marketing company Respond On Demand, co-founder of the non-profit company Top Tourism, Chairwoman of the World Food Travel Association and Ambassador in Greece of Evintra. Maria holds a Master Culinary Travel Professional degree and she is also a Sustainable Tourism expert.
ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στην παρούσα ιστοσελίδα με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια της Top Tourism